Nedsläckt land – ett intressant experiment

Jag har tittat på SVTs serie Nedsläckt Land, om hur två grupper med människor som inte känner varandra tidigare reagerar vid ett längre strömavbrott. Äntligen en dokusåpa som är intressant! En bra och tänkvärd serie som har både bra delar och en del brister. Framförallt så kan jag kanske störa mig lite på att deltagarna (utan någon information om vad som ska hända naturligtvis) placeras i två hus, fem personer i varje, där husen har väldigt olika förutsättningar. Tanken är förstås att det högteknologiska och jättemoderna huset som den ena gruppen placeras i ska poängtera sårbarheten för elavbrott väldigt extremt och lika åt andra hållet när den andra gruppen får bo i ett äldre hus (typ torp) som visserligen har el, men inte är så beroende av el. Jag förstår helt att de vill ställa dessa boenden mot varandra. Det jag kan tycka är en brist är att sannolikheten att en grupp människor som inte känner varandra ska klara sig i ett boende där ingen av dem egentligen bor (dvs inte har kunnat påverka vad som finns i skafferiet tex) blir ett lite konstigt scenario – men jag kan acceptera det ändå för jag förstår problemet att genomföra detta på något annat sätt. Problemet blir ändå att det inte spelar så stor roll hur förberedd och preppad man är innan – inget följer ju med in i seriens scenario. Det jag också reagerar på är att de verkar ha valt lite väl tillrättalagda personer (förutom hon som åker hem efter ca ett dygn) som lätt accepterar situationen och hugger in och bidrar med vad de kan. Alla verkar komma så bra överens och det inbillar jag mig inte är så vanligt med personer som inte känner varandra sedan innan och i en situation som borde vara väldigt stressande.

I avsnitten varvas gruppernas upplevelser i husen med ”expertintervjuer” med personer inom olika områden. Expertintervjuerna fungerar lite som samhällsinformation om olika delar i en krissituation. Det hade varit intressant med ett uppföljningsavsnitt där man intervjuar deltagarna några månader senare om deras upplevelser och om de har förbättrat sin krisberedskap hemma utifrån vad de upplevde. Tror verkligen att denna serie kan vara en väckarklocka för vissa, tyvärr tror jag även att det är många som inte kommer att titta på den som skulle behöva göra det.

Undrar om det blir en säsong 2? Vad skulle den ha för vinkel i så fall? De skulle ju kunna överraska deltagarna i hemmet och utgå från scenariot – Du får 30 min på dig att packa vad du tror att du behöver, sedan måste du evakueras till ett tillfälligt boende. Då skulle personernas egna krisberedskap också komma lite i fokus. Eller göra experimentet i storstadsmiljö. Eller så är inte detta experiment intressant att göra fler gånger eftersom det säkert blir lite lika.

Om ni vill läsa en mer ingående text med analyser och reflektioner för varje avsnitt så rekommenderar jag Par i Prepps inlägg.

UPPDATERING: Fler bloggare som skrivit om Nedsläckt Land

Urvaken – Upplyst land

En Preppers Dagbok – När någon visar intresse

Och en artikel från LAND

2 reaktioner på ”Nedsläckt land – ett intressant experiment

  1. Aha, ett intressant upplägg du tog fram. Gillar det där med att få 30 minuter på sig. Det skulle nog få ett spännande händelseförlopp. Ställer samma fråga till er som Par i prepp. Tror ni att budskapet går fram till den tänkte målgruppen?

    Gillad av 1 person

    1. Ja, jag tror att budskapet går fram till de som tittar. Det är ändå ganska lättsmält underhållning, även om det även är mycket information.
      Om de ska göra en säsong 2 så måste de ju hitta på något annat. Finns säkert många olika idéer på scenarion om man börjar fundera så jag tror att det skulle kunna vara möjligt med fler säsonger.

      Gillad av 1 person

Lämna en kommentar