Odlingsstart

Nu i mitten av februari har jag (äntligen) börjat med de första riktiga förberedelserna inför sommarens odlingssäsong. Jag har förodlat smultron, jordgubbar och tomater och även lite basilika. Har letat runt i olika fröbutiker på webben och hittar inte så värst mycket jordgubbsfrön. Jag hade tänkt mig remonterande sorter så att jag får skörd hela sommaren, men de verkar inte finnas så mycket att välja på, hittade bara en sort. Jag får titta senare eller kanske köpa några färdiga plantor. Fördelen med att köpa färdiga plantor antar jag är att de ger bra skörd redan första året(?).

Det mest irriterande med att detta är första året som jag kommer att odla ”på riktigt” är att jag inte har något hemma. Bokashin har inte hunnit ge några mängder jord ännu, jag tog en paus med den när vi flyttade eftersom det var så rörigt då och jag inte hade någonstans att göra av den. Lagom tills jag blev färdig med komposten i höstas så blev det kallt så där har det inte hänt så mycket. Till nästa säsong så är tanken att jag ska ha en stor låda med färdig jord som får stå inne över vintern och som ska användas till alla förodlingar, men i år blev det till att köpa planteringsjord. Jag hade heller inte någon växtbelysning förutom den lilla jag köpte förra året, så det blev en sväng till Biltema och Plantagen för att ordna bra förutsättningar. Något jag har förberett är att jag ska slippa köpa fler omplanteringskrukor till all förodling som sedan ska planteras om. Här har jag sparat glassbyttor, kakburkar och annat som kan fungera som krukor.

Nu börjar jag verkligen längta till våren när allt börjar ta fart. Jag ska även försöka att tänka smart när det gäller bevattningsbehov och ev en lika torr sommar som förra året. Även om vi har tillgång till älvvatten så är det bra att tänka till. Det som jag tycker är svårast är att visualisera hur det kommer att se ut och hur jag skulle vilja ha det. Jag har naturligtvis en del idéer men har insett att det nog får utvecklas och växa fram gradvis under några år.

En del av min långsiktiga plan för att få ett OK att köpa in ett växthus är att jag ska belamra den inglasade altanen med massor av plantor. Den är perfekt för att driva upp de tidiga sådderna innan de kan planteras ut. Kanske kommer jag även att ha någon vindruvsranka där också. Tillslut kommer maken kanske lite uppgivet konstatera att det skulle vara bättre att köpa ett växthus. Jag kan ju alltid hoppas. Nu till att börja med så köpte jag ett väldigt enkelt växthus, eller egentligen en inplastad hylla, på Biltema som får duga i år.

Min odlingsplats för all försåörodling gjorde jag iordning i ett hyllplan i ett litet kontorsrum som vi har i källaren. Köpte en värmefilt/foliefilt och ett lysrör på Biltema och gjorde i ordning. Funkar bra och går att utöka till fler hyllplan senare om det skulle behövas eftersom lysrören går att koppla ihop. Jag är lite orolig för att det inte riktigt är tillräckligt varmt – det får visa sig.

 

2 reaktioner på ”Odlingsstart

  1. Värmefilten var ju smart! Borde kanske gå att sätta en ”dörr” framför som är klädd med frigolit som isolering för att spara värmen där inne. Alternativt en plexi skiva. Förer av olika sort såg jag att de hade på ÖB här för småpengar. Osäker på om det fanns jordgubb dock.

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar