Oro och stress börjar lägga sig

Det är egentligen lite hemskt hur man (jag) reagerar. Nu när det gått en månad sedan Putin invaderade Ukraina så har det mesta av panikkänslorna börjat lägga sig. Trots att hot mot Sverige (bla) uttalas så känner jag mig lite lugnare, jag har gjort de förberedelser som jag inom rimliga gränser anser mig kunna göra utifrån min situation. Visst är det skönt att inte känna den stressen, men risken/hotet är på inget sätt över. Jag börjar snarare inse att så länge kriget i Ukraina pågår så är det snarare väldigt liten risk att det även ska hända något sådant i Sverige. Hur blir det sedan? Andra konsekvenser som dyrare livsmedel, dyrare drivmedel, dyrare el och liknande har jag antingen hanterat så gott jag kan eller bara accepterat att det blir dyrare. Inget jag dör av även om det inte blir så roligt. Vi fortsätter köpa på oss och utöka lagren när extrapriser dyker upp löpande, vi bor relativt billigt, vi har bundet elpris och förodlingarna är igång.

Det är fortfarande skrämmande hur en person med så mycket makt kan vara så verklighetsfrånvänd och jag vågar knappt tänka på vad han kan hitta på om han inser att Ryssland kommer att förlora, han känns som en person som kan göra något riktigt galet utan att beakta några konsekvenser för vare sig själv eller andra om han ändå inte har något att förlora.

Ta hand om er allihopa!

2 reaktioner på ”Oro och stress börjar lägga sig

  1. Anders

    Panik är ju sällan en särskilt fruktbar känsla…
    Sen är den självfallet begriplig i vår skruvade värld.
    Själva har vi fyllt upp lite extra med det vi kan förutse kommer bli dyrare: solrosolja, kaffe osv.
    Sen har förrådet av bönor och linser fått sig en påfyllning.
    Även utökat vårt lager av frön.
    Drivmedel har vi ingen möjlighet att lagra men ser till att hålla fulltankat.
    Tänker att skeenden en inte kan påverka på minsta sätt men som påverkar en själv fortfarande är möjliga att förbereda sig för.
    Tack för att du delar med dig av dina tankar och känslor!

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar