BOB

Tog tag i detta med att packa en BOB – och insåg att jag i princip redan hade en…. Jag brukar gå lite dagsturer då och då och för det så har jag en mindre vandringsryggsäck på 35 lit. Jag är dålig (läs aldrig) på att packa ur den, förutom matsäcken, så den står faktiskt alltid delvis packad. I ryggsäcken har jag:

  • Liten presenning
  • Tändstål
  • Stormtändare
  • Tidning (tändhjälp)
  • Förstahjälpen
  • Kniv
  • Handskar
  • Vattenflaska (tom)
  • Firebox
  • Hundbajspåsar (till skräp)
  • Några meter paracord
  • Powerbank

Beroende på årstid så ligger det oftast något klädplagg där också. Jag ska komplettera den med mina nyinköpta Lifestraw, mitt multiverktyg, lite vattenreningstabletter, en rulle silvertejp, lite mer paracord och ett par nödfiltar. Lite kartor och annan utskriven info ska också ned i väskan. Det kommer säkert att fyllas på mer och ändras lite med tiden.

Men hur ska man tänka för resten av den motsträviga familjen? De har inga egna BOB. Å andra sidan så har jag inga ”personliga” saker i min BOB heller. Kanske bara att inse att det blir jättesvårt att ha kläder och sådant packade eftersom behovet varierar utifrån årstid och annat. När den ev evakueringen kommer så måste vi lägga några minuter på att packa lite kläder. Den situation jag ser där vi inte kommer att kunna ha några minuter till att packa kläder är om huset skulle börja brinna, men då borde resten av samhället fungera så då får vi väl ta en taxi och ta in på hotell eller åka till släkten.

Min BOB är anpassad för vad jag tror kan behövas för mig och min familj. Vårt förstahandsalternativ vid en snabb evakuering är att ta oss till mina eller min makes föräldrar och det klarar vi på en dag om vi blir tvungna att gå. Detta bör med lite försiktighetsmarginaler inte sträcka sig mer än till möjligtvis en övernattning. Att ha en BOB med även sovsäckar och tält stå packad ser jag inte som realistiskt för vår del, men dessa grejor förvaras ändå ganska samlat i vår lägenhet så om vi bara har lite tid på oss så kan vi även snabbt packa våra vandringsryggsäckar (vi har en varsin) med detta och ge oss iväg. ”Vandringsmat” finns alltid hemma, både färdigköpt och hemmagjord, så det kan snabbt slängas med. Rejäla friluftskläder och vandringskängor finns också till hela familjen, det gäller bara att ha tid att byta om. Tiden blir i alla avseenden en väldigt avgörande faktor.

Våra alternativ är bil, cykel eller gå vid en ev snabb evakuering. Troligtvis kan vi glömma att ta oss någonstans med bil. En cykelkärra skulle vara bra att ha, men de är ganska dyra och jag har lite svårt att motivera ett sådant inköp för resten av familjen. Synd att dessa smidiga cykelkärror för småbarn inte fanns när mina barn var små, för då hade vi med största säkerhet haft en sådan. Jag räknar med att vi blir tvungna att gå och om vi kan åka bil eller cykla så är det bara bonus. Vägvalet är inte så svårt, det finns några alternativ och inget av dem är att ta vägen genom stan.

Överlag så kan jag konstatera att det är väldigt svårt att packa för alla möjliga mer eller mindre sannolika situationer som jag aldrig kan förutse. Hur fort behöver vi ge oss iväg? Hur lång tid har vi på oss att göra oss färdiga, ingen, 10 min, 30 min? Vilken tid på dygnet? Är det bara vi eller är det resten av stan? Är vår samlingspunkt hos mina föräldrar lämplig eller olämplig? Måste vi ta oss till en annan del av landet? Eller till ett annat land? Måste vi övernatta utomhus? Måste vi övernatta på någon uppsamlingsplats typ idrottshall? Vad flyr vi från? Någonstans bland alla dessa alternativ så försvinner min möjlighet att packa för alla scenarion och därför måste jag förutsätta att vi kommer att ha några minuter att rafsa ihop det nödvändigaste, det viktiga då är att alla i familjen vet vart sakerna finns (och vad som finns).

Swedish Prepper har även skrivit ett bra inlägg kring detta här med en massa bra tips om vad en BOB är och vad som bör finnas i den. Alla resonerar vi på olika sätt och har olika förutsättningar, men det viktigaste (som vanligt) är att vi har tänkt överhuvudtaget.

Lämna en kommentar