Funderingar kring el

Ibland när jag surfar runt på Hemnet efter min perfekta gård så hittar jag ibland obebyggda tomter på attraktiva lägen. Suget att bygga ett eget hus vaknar till liv och eftersom dessa tomter ligger väldigt avsides så funderar jag över olika lösningar på diverse problem. Möjlighet att borra/gräva egen brunn för att få vatten skulle vara ett krav så anslutning till kommunalt vatten vore inte aktuellt. Men hur skulle man kunna lösa el? Tänker direkt på solceller, men det finns ju en viss begränsning på vinterhalvåret. Batterilagringskapaciteten verkar dock gå framåt men är långt ifrån en åretruntlösning. Komplettera med vindsnurra? Beror ju på hur mycket det blåser där tomten är belägen. Borde inte vara så mycket variation mellan årstider på dem (eller)? Något typ av bränsleaggregat är jag inte så intresserad av.

Elen ska driva vitvaror, belysning och några eluttag (TV, dator). Uppvärmning har jag i så fall tänkt via eldning i kakelugn eller dylikt samt att jag vill ha ett passivhus. Jag vill ha ett ”off grid” hus avseende elförsörjning. Går det ens, om man inte vill göra avkall på alla bekvämligheter? Utvecklingen går hela tiden framåt och jag kommer inte att bygga något nu, om ens någonsin, så det kommer kanske lite bra lösningar i framtiden. Tills vidare fortsätter jag att läsa det jag hittar och lära mig så mycket jag kan.

Funderingar kring el

3 reaktioner på ”Funderingar kring el

    1. Tack för tipset! Verkar ju faktiskt som att det skulle vara möjligt att få elförsörjningen att ”gå runt” även på vinterhalvåret om man inte behöver den till att värma upp huset. Så som jag skulle vilja bo så skulle det heller inte vara något problem att ha ”elcentralen” i en sidobyggnad (så att man slipper se den). Att det kanske blir mycket investeringar i början anser jag inte skulle bli ett problem, det tar jag igen senare.

      Gilla

Kommentera

