Intressant läsning

Hittade en länk till en artikel kring självhushållning på Facebook igår. Riktigt intressant, även om det inte är ett liv som lockar mig. En grupp människor som bor i Skattungbyn och försöker så långt det går att inte vara beroende av samhället, alla efter sin egen förmåga och vilja. En kurs fanns det också på Mora Folkhögskola som de flesta boende hade gått. Mycket lät lite flummigt, men grunden var ändå att de försökte leva på vad de kunde odla, mm och den delen lät mycket intressant. Många av dem bodde dessutom i små minihus på hjul och därmed enkelt. Det skulle vara ett intressant och säkert mycket lärorikt att testa ett år, vilket jag uppfattade att de som gick utbildningen i princip gjorde. Jag skulle nog vilja lära mig principerna och metoderna, men växla upp dem till större skala i ett större boende. Sedan var det även mycket miljötänk och ekotänk med i bilden och visst försöker jag vara både miljövänlig och ekologisk, men inte fullt ut.

Hur som helst så är det inget jag har möjlighet att testa nu, min familj framförallt skulle protestera livligt och vägra. Det kanske går att delta i kursen på distans och lära sig det teoretiska i alla fall, men det är ju inte samma sak…… 🙂

 

Lämna en kommentar