Prepping i en lägenhet

Jag bor med min familj i en nybyggd lägenhet. Utifrån hur jag resonerar idag så var det definitivt ett felköp, men det tyckte jag ju inte då. Jag har väl egentligen alltid varit lite av en prepper utan att tänka så mycket på det, har alltid haft en massa ”bra att ha” saker i väskan/fickorna/bilen/osv men inte tänkt mer på det. När det gäller boendet så har jag tidigare inte reflekterat så mycket över det och hur det påverkar mig och min familj. Nu inser jag hur utsatta vi är om det skulle hända något. Trots allt så trivs jag i min lägenhet och vi bor mitt i stan så ett normalt strömavbrott borde bli snabbt åtgärdat, men om det skulle hända något ”onormalt” så bor vi inte speciellt optimalt. Jag ger det några år, men letar efter ett annat boende som kan kännas lite bättre.

 

Platsmässigt och med en make som inte alls är med på preppingtåget så är det inte så lätt. Jag har alltid tyckt att det är mysigt med friluftsliv och på senare år så har jag även fått maken intresserad. Detta innebär att vi numera har sovsäckar till hela familjen, lite olika lösningar till matlagning, bra och varma kläder, tält, osv. Helt utan att behöva ta någon diskussion om prepping. När det gäller mat och annat så är det jag som sköter all handling och det innebär sedan länge att vi alltid har mer än bara den påbörjade förpackningen av allt, minst ett oöppnat paket av ris, pasta, smör, mjölk, bröd, toapapper, tandkräm, ljus, osv. Det har blivit helt naturligt och ifrågasätts aldrig. Det som är svårt är sådant som tar väldigt mycket plats och som blir lite för uppenbart. Vatten i 10 litersdunkar har jag inte lyckats med än men argumenterat mig fram till att det är så gott med kallt vatten så vi har alltid några flaskor i kylskåpet (2 – 4 lit). Har även en tom 5-litersdunk undanstoppad i klädkammaren så att vi åtminstone har något att fylla upp vatten i. Annars funkar det rätt bra med att sprida ut sakerna så att det inte ser ut att vara så mycket.

 

Att försöka odla något har jag helt gett upp, det funkar inte. Våra balkonger har inte de förutsättningarna. En är inglasad och blir därmed fruktansvärt varm de dagar på sommaren när det är soligt, den andra är ett riktigt blåshål och allting blåser omkull förr eller senare.

 

Den viktigaste preppingen som jag gör är att skaffa mig kunskap och att hålla mig i form. Detta tar ingen plats, ingen kan ta det ifrån mig och det gör mig till en (förhoppningsvis) värdefull tillgång i de flesta scenarier. Jag läser preppingbloggar, jag nördar ned mig i ämnen som djurhållning, sjukvård, vad som är ätbart i naturen och annat som kan komma till användning. Visst glömmer jag en hel del med tiden, men då läser jag igen, vissa saker samlar jag ihop och skriver ut, jag passar på att köpa böcker på bokrean som kan vara bra att ha. För att hålla mig i form och hålla mig frisk så tränar jag 5 – 6 dagar i veckan (mitt Instagram är fyllt av #legday, #cardio, #chestday, osv – träningsnörd med andra ord) och håller mig ”normalviktig”.

 

Om något skulle hända så räknar jag med att hjälpa andra och att få hjälp i den utsträckning som är möjlig och rimlig. Ensam är inte stark utan jag tror på att man måste vara flera. Därför ser jag till att lära känna mina grannar. Att vara social är också prepping… En viktig backup plan i nuläget är att vi tar oss till mina föräldrar om vi inte kan stanna kvar i vår lägenhet, inte något som jag direkt stämt av med de inblandade, men ändå nämnt för mina barn flera gånger i andra sammanhang. Även hos mina föräldrar känner jag de flesta grannarna.

 

Prepping i en lägenhet

Kommentera

