Pensionstankar

Ibland går jag in på Pensionsmyndigheten och tittar på min pensionsprognos. Det är inte vidare inspirerande läsning och det motiverar mig definitivt inte till att jobba mera. De första fem åren när man gått i pension är vad som påverkas mest beroende på vad man har tjänat, efter fem år är nivån väldigt låg oavsett hur jag gör. Om jag fortsätter jobba med samma lön fram till 65 års ålder så ligger pensionen när jag blir 70 år på strax över 16 ooo kr/månad, dvs inte ens 50% av det jag tjänar idag. På den summan ska det sedan betalas skatt. Om jag väljer att jobba mindre eller väljer att byta jobb till ett med väsentligt lägre lön (20 – 25 000 kr/mån) så sjunker det till ca 14 000 kr/månad. Inte särskilt stor skillnad i framtiden, men skulle kunna vara en stor skillnad nu om jag tex valde att endast jobba deltid nu och fram till 65 år. Att byta jobb till något som ligger närmare hemmet och som inte innebär heltid blir allt mer lockande. Att jobba fram tills jag är 70 år finns inte ens med som ett alternativ i min värld.

När jag planerar inför framtiden (pensionen) räknar jag mig alltid som ensamstående, för att vara på den säkra sidan. Att ha två inkomster kommer då att vara en bonus. Skulle jag klara mig på ca 10 000 kr/månad efter skatt? Jo, med en del förändringar i de rörliga kostnaderna så skulle jag definitivt göra det redan idag. Förutsättningarna kommer att bli ännu bättre när lånen är avbetalade och huset färdigrustat. Det känns som en enorm trygghet att veta detta och jag jobbar hela tiden mot att sänka mina fasta kostnader. Solpaneler är något som skulle kunna sänka kostnaderna ytterligare, men det står inte så högt på priolistan just nu. Min tanke är också att det kommer att komma framförallt bättre men även kanske billigare lösningar framöver, så jag har inte bråttom. Mitt långsiktiga mål med 20% sparandet är också att jag på sikt ska försöka spara så mycket att det jag har kvar och ”lever på” ska motsvara min minimala pensionsnivå, klarar jag det så kommer jag att vara väldigt nöjd. Få se om jag kommer att klara det så småningom.

Lämna en kommentar