Boktips – Going Home

Har precis läst ut första boken i A. Americans survivalistserie, Going Home. Visst är det lite överdrivet sådär som amerikaner är, men den sätter ändå igång en hel del tankeverksamhet. Det som med bil är ett avstånd på några timmar är till fots flera dagar/veckor/månader. Bara där inser man att det är mycket som ska få plats i en GHB. Att orka bära riktigt tungt i flera timmar och flera dagar i sträck är inte något som alla klarar av. Alla man möter är inte snälla och trevliga, beroende på situation så ska man inte vara för godtrogen. Det är tyvärr även så att alla som har tillgång till vapen är inte jägare eller sportskyttar, inte en helt trevlig tanke när man ev möter folk. Nu behöver det ju inte vara en sån total händelse som det är i boken och då tror jag faktiskt inte att vanligt folk blir så aggressiva, ser man ett ”ljus i tunneln” så tror jag att de flesta behåller det mesta av sitt sunda förnuft. Men om det nu skulle vara en EMP som slår ut ”allt” – vad gör man? Inser när jag läser boken att jag kanske inte ska se allt i svart eller vitt, att inte alla tänker som jag, osv, alla kommer att reagera och handla på sitt eget sätt. Självklart inser jag att det inte är lämpligt att stanna i en stad, men vad är det som säger att landsbygden eller skogen är tryggare. Även om majoriteten av allt folk kommer att bete sig bra så finns alltid den där lilla klicken människor som ingen vill träffa på. Hur vet man att man kan lita på en person? Hur desperata och otrevliga kan ”vanligt” folk bli när de svälter? När deras barn svälter? I boken går det väldigt fort….hur fort går det i verkligheten? Hur ologiskt är det att byar eller samhällen går ihop för att försvara ”sitt” och kanske även plundra förbipasserande? Det är ju en sorts samarbete som gynnar den egna gruppen.

Vad som händer ”uppifrån” är också ett intressant perspektiv. Hur agerar regeringen/de styrande, dvs det som finns kvar och fungerar. Kan man lita på att de ser till medborgarnas bästa eller ska man istället lita på att de (som vanligt) ser till sitt eget bästa och kanske i värsta fall har en helt egen agenda. Det skulle naturligtvis med största sannolikhet finnas lite av allt, frågan är främst vem som får mest ”makt”.

Om man blir strandsatt långt hemifrån och måste försöka ta sig hem på något sätt, vem vill man egentligen slå följe med? Förutom de som inte verkar vara speciellt trevliga personer så vill man ju heller inte slå följe med någon som enbart kommer att bli en belastning (tyvärr). Rent krasst så måste man vara realistisk i en sådan situation och se till sitt eget bästa först, personer som inte har förutsättning för att kunna gå flera mil i flera dagar eller veckor måste ju väljas bort. Inser att detta med att skaffa sig kunskaper/egenskaper som är användbara och nyttiga även för andra kan vara ganska viktigt i vissa situationer, samt att man ska försöka att alltid vara utrustad (prylar, fysiskt och mentalt) för att klara sig själv – ingen kommer att vilja slå följe med mig om jag är en belastning.

När man väl ska stanna på en plats så finns det lite mer utrymme för att vara mer mänsklig. Att vara till nytta och inte en belastning får ett bredare perspektiv när man inte behöver förflytta sig.

Hur orealistiskt man än tycker att scenariot i boken är så väcker det ändå en hel del frågor och funderingar som inte är så roliga och trevliga att tänka på. Kanske är scenariot inte helt otroligt ändå med tanke på Nordkoreas vapenskrammel om än det ena och än det andra och nu senast just ett EMP-angrepp. Första boken var riktigt bra och jag har köpt hela serien så jag hoppas på fler bra input till mitt ”mindset”.

Boktips – Going Home

3 reaktioner på ”Boktips – Going Home

  1. Olle skriver:

    Har läst hela serien och jag tyckte att de var bra. Väckte som sagt en del tankar, både riskscenariomässigt, handlingsmässigt och rent moraliskt/etiskt. Förändras vad som blir rätt/fel i ett annat läge? Ex.vis utsätts huvudpersonen för situationer för livshotande situationer där det inte längre finns fängelse för förövarna. Då är frågan om det blir rätt att ta livet av de som hotar dig och din familj. Helt orimligt i vårt nuvarande samhälle, men det är en jobbig fråga…

    Gilla

    1. Väldigt mycket moral och etikfrågor och det är faktiskt ett av bokens stora tillgångar tycker jag. Även om jag inte tycker lika, så ställs frågan på sin spets gång på gång. Det är väldigt lätt att sitta här i sin trygga värld och tycka att jag skulle göra si och så och jag skulle hjälpa allt och alla, men när det kommer till kritan så är det nog aldrig så enkelt. Självklart så vill jag tro att jag skulle hjälpa de jag kan under hyfsat normala omständigheter, men när jag ställs inför valet att hjälpa en för mig okänd person som skulle sätta mig i sitsen att jag inte skulle kunna hjälpa mina barn så hoppas jag verkligen att jag väljer att hjälpa mina barn – men hur lätt är det att vända ryggen mot någon som står framför mig och behöver min hjälp? Frågor jag egentligen hoppas att jag aldrig behöver få reda på svaren till. Böckerna kommer nog att få mig att fundera på både det ena och det andra (hoppas jag).

      Gilla

Kommentera

