Har ni kläder så att ni klarar -20 eller -30 graders kyla?

Ja, jag vet – det har (åtminstone i större delen av Sverige) inte varit så kallt denna vinter och definitivt inte just nu. Men vad jag vill komma till är att nu är det perfekt att köpa på sig detta om ekonomi finns. Nu reas det ut vinterkläder till höger och vänster så man kan få tag i riktigt hög kvalitet till bra priser. Jag gjorde detta förra året och hade hoppats att det skulle komma till användning den här vintern, men så blev det ju inte. Hur som helst så anser jag att det är en bra investering för jag vill inte bli fast i lägenheten pga att det är för kallt ute. Jag köpte ett par rejäla vinterkängor förra året till halva priset, ett par Icebug som ska klara ned till ca -25 grader. Jag har använt dem ett par gånger i år, men inte för att det var så kallt, mest för att jag ville prova dem och konstaterade att de var väldigt varma och bekväma. Att stå på isen en längre stund, vilket brukar få kylan att snabbt gå genom sulan och upp i kroppen, gick hur bra som helst och det blev inte kallt. Det var inte billiga trots rabatten, men jag räknar med att de ska hålla i minst 10-15 år. En riktigt tjock dunjacka köpte jag också på rean förra året. Jag har hunnit använda den ett fåtal gånger, men inte pga extrema minusgrader så det är svårt att yttra sig om hur bra den värmer när det är rejält kallt. Hoppas på att få testa nästa vinter. Täckbyxor tycker jag blir lite för klumpiga om man ska ha riktigt tjocka, så där har jag valt att investera i bra underställ i ull. Man kan ju ha flera lager underställ och då blir det varmt och skönt. Underställ köper jag på mig så fort jag hittar till bra pris, för det använder jag ganska ofta. Vantar har jag sedan flera år tillbaka ett par tumvantar med inbyggda fingervantar som ska klara ned mot -30 grader och jag har faktiskt haft dem när det varit så kallt och de håller värmen, men inte hur länge som helst naturligtvis, det gäller att röra på fingrarna i längden. Mössor har jag i olika varianter, även olika balaklavor från tunna till en i fleece. Naturligtvis är det även viktigt vad man har under de tjocka underkläderna och där rekommenderar jag verkligen ull! Underställ, strumpor, mössor, tröjor, ….. Lager på lager är vad som gäller så det är bra med flera alternativ. Det jag särskilt letar efter på rean i år är en tjockare ulltröja som kan ersätta min tjocka fleece.

Min poäng här är att om man ska investera i bra och varma kläder så finns det ingen anledning att köpa dyrt till ordinarie pris, om man inte har väldigt bråttom. Bra kvalitet håller i många, många år och även om det verkar som en dyr investering (trots nedsatt pris) så blir det billigt i längden. Mina förra vinterkängor som jag kasserade förra vintern hade jag haft ca 20 år. De var jättedyra när jag köpte dem, ca 2 500 kr, och jag kommer ihåg att det sved ordentligt i plånboken. Men om jag slår ut det på alla år som jag använt dem, och jag använde dem väldigt mycket när barnen var små, så blir det bara lite över en hundring per år – hur många skor håller så länge??

Har ni kläder så att ni klarar -20 eller -30 graders kyla?

2 reaktioner på ”Har ni kläder så att ni klarar -20 eller -30 graders kyla?

  1. Jag har inga kläder som skulle kunna hålla mig varm i sådan kyla.
    Har resonerat som så: är det himla kallt då kommer jag inte att gå ut
    för jag behöver inte gå till jobbet nästa gång det blir vinter 🙂 🙂
    (nu resonerar jag som en pensionär fast jag har 75 dagar kvar till jobbslut)

    Liked by 1 person

    1. Så kan man ju också tänka 🙂 Jag behöver däremot gå till jobbet i många år framöver och jag tycker också att det är roligt att kunna vara ute oavsett temperatur. Man kan ju behöva gå o handla eller behöva ta sig till vårdcentral/sjukhus. Har man hus så behöver man kanske ut o skotta. Om det skulle bli riktig vinter något år så kan det ju bli riktigt kallt i flera veckor.

      Gilla

Kommentera

