”Beräkningar” på framtida drömmar

Roar mig med jämna mellanrum med att beräkna lite vad som behövs för min egen och min familjs tänkta självförsörjning. Det är ju ändå bra att tänka efter lite före. Någonstans försöker jag hitta en balans mellan vad som vi behöver och hur mycket arbete jag klarar av/är villig att lägga ned under normala omständigheter. Jag har ju inte tänkt att leva som om det vore SHTF om det faktiskt inte behövs, men förutsättningarna ska finnas. Beräkning kanske egentligen är fel ord, det mesta är faktiskt rena gissningar. Tänkte därför bolla lite tankar här på bloggen och hoppas på lite klok respons på stort som smått.

Odling: Jag ser framför mig 6 st odlingsytor på 80 kvm vardera som ska fyllas med något. Basen i mathållningen tänker jag mig att det måste vara potatis. Två odlingsytor, dvs 160 kvm att odla potatis på, känns som lagom för ett hushåll på mellan 4-6 personer. Till det så kompletteras det med en odlingsyta med främst morötter varvat med lite lök/vitlök. En odlingsyta bör fyllas med andra rotsaker som kålrötter, palsternacka, majrova, rättika och ev något mer. Beror även på lite vad som trivs i den växtzon som jag hamnar i. En odlingsyta skulle jag vilja fylla med ärter, bönor, tomater och lite vitkål. Den sista odlingsytan tänkte jag fylla med jordgubbar. Ett litet land i närheten av köket som jag fyller med olika sallad tänkte jag mig också. Ett stort växthus skulle vara ett stort plus om det fanns, där skulle jag kunna odla sådant som kräver lite varmare klimat, kanske vindruvor, citrusfrukter och annat ”exotiskt”.

Träd och buskar: Sådant som sköter sig till stor del själv är bra. I trädväg tänker jag mig några äppelträd, päronträd, bigarråer och plommonträd. När det gäller buskar så har jag hittills bara tänkt mig hallonbuskar och några blåbärsbuskar.

Djur: 15-20 höns till att börja med. Biodling har jag till och från också tänkt mig, kan inget men inser att de gör mycket nytta och honung är bra att ha tillgång till. Sedan tänker jag mig mest förberedelser för att kunna ha ett par kossor och några grisar, men det är nog inget jag vill ha om det inte behövs. Kan även i ett förlängt perspektiv tänka mig några får. Särskilt får och kor kräver lite betesmarker och det är bra om det finns, men det går att hyra ut om jag inte använder det själv. Men detta (kor, får och grisar) måste ändå ses som bonus och inte ett krav om jag ska köpa gård/hus.

Hur stor gård behöver jag då? 1 ha räcker långt om jag inte ska ha så mycket betesdjur, kanske tom kan klara mig på 4-5 000 kvm. Men om jag vill ha en viss framförhållning för att kunna skaffa lite mer djur så behöver jag större. Hur mycket större är ju frågan. Jag vill i så fall kunna skifta runt djuren så att marken får variation och återhämtning, men samtidigt vill jag inte ha onödigt stora ytor som ska skötas om. Jag har försökt att hitta lite information och det jag hittat säger att två kossor behöver ca 1 ha mark och en liten flock får behöver ca 1 ha mark. Grisar hittar jag inget konkret om utöver kraven för stian. Hursomhelst så är detta minimimått och jag vill att mina djur ska ha det bra så runt 5 ha mark låter kanske rimligt? Det är inte jättestort, det skulle i och för sig gärna få vara några ha skog också utöver det, men det känns ändå hanterbart om jag fortfarande skulle jobba. Är det kanske helt orealistiskt att köpa utifrån en storlek som jag kanske aldrig kommer att behöva? Eller är jag för optimistisk när jag bedömer arbetsinsatsen som skulle krävas? Sen vår/tidig sommar utgår jag från att det är den tid som jag tror blir mest stressig och tidskrävande med att så/plantera och rensa mycket ogräs. Kanske behöver man tom ta en semestervecka för att hinna jobba ikapp på gården. Sedan inbillar jag mig att det mest löper på och att arbetstopparna har mer spridning. Hösten innebär naturligtvis mycket skörda och lagra, men kanske inte allt samtidigt? Höns inbillar jag mig är relativt lätta att sköta och tar inte massor av tid. Om jag ska slakta så borde jag kunna planera det efter när det passar, tex en helg. Självklart inser jag att det skulle krävas lättare skötsel/utfodring på morgonen innan jobbet, lite översyn och utfordring efter jobbet och helgerna skulle gå åt till att göra allt som måste skötas om, men för övrigt så tror jag att det skulle gå att kombinera med ett ”vanligt” jobb utan att jobba dygnet runt. Jag siktar ju inte på 100% självförsörjning så jag behöver få in lite pengar också.

Vad tror ni om mina beräkningar? Skulle vi kunna bli till stor del självförsörjande på dessa ytor? Målet främst är att ha en låg månadskostnad och kunna producera en grundförsörjning av mat. Har jag totalt missat något? Tänker jag hyfsat rätt kring tidsåtgång?

”Beräkningar” på framtida drömmar

2 reaktioner på ””Beräkningar” på framtida drömmar

  1. Jag växte upp med att min far var en månskensbonde (han hade ett heltidsarbete ca 6 mil enkelresa från hemmet) och vi hade 7 hektar åkermark med 20 hektar skog. Vissa vårar köpte vi kalvar som fick gå och växa till sig på vår åkermark och som senare till hösten såldes vidare och vi hade någon gris i stian. Vi odlade inte så mycket mera än potatis, men viss åkermark hade hö som vi slog, torkade och sålde vidare. På vinterhelgerna var pappa ute och skötte om skogen och senare såldes det timmer han tagit ner. Lite av timret sparades dock till den ved vi hade till kaminen för att värma huset. Det var mycket arbete med skogen och vissa år utarrenderades åkermarken i stället för att vi själva brukade den. Pappa var också älgjägare och det var så vi fick kött på matbordet. Mamma och vi barn plockade mycket lingon, blåbär, äpplen, svarta- och röda vinbär, samt skogshallon. Vi gjorde saft på alla äpplen och vinbär och än idag har jag svårt för äppeljuice/äppelsaft…

    Det var först när jag var 16 år och mitt yngsta syskon 8 år som mamma började arbeta och jag tror att det liv vi levde gjorde det möjligt för henne att vara hemma med oss barn. Vi hade det inte alltför fett ekonomiskt, men det fanns alltid någon för oss där hemma och vi levde ett bra liv.

    Tror att du tänker i rätt så bra banor och att ni skulle klara er bra. Något som många inte tänker på, men som kan vara en idé är att skaffa några matkaniner. De tar inte heller så lång tid att sköta om, samt tar inte så stor plats. Fast om det känns alltför jobbigt ska man inte ha dem, men annars kan det vara skönt att ha lite variation när det gäller kött. Läste någonstans om en person som också beredde kaninskinnen och fick väldigt varma vantar.

    Gilla

Kommentera

