Små steg åt gången

Jag har lite svårt att motivera att ha en packad väska stående hemma utan att bli idiotförklarad av min make. Hur löser man det? Jo, man får nöja sig med det näst bästa. Jag har lagt alla de mest nödvändiga sakerna i en låda, på samma ställe där jag har mina vandringssaker. Egentligen är det ju samma saker på i princip samma ställe, men jag räknar med att om något händer så kommer jag inte riktigt att vara så klartänkt att jag kan välja ut vad som är viktigast. För att lösa detta så har jag lagt det absolut nödvändigaste i lådan (och bara det absolut nödvändigaste). Firebox för att kunna laga mat med ”obegränsat” med bränsle, tarp för att kunna ha som skydd, tändstickor, stormstickor och eldstål, kniv, ficklampa, div småverktyg, lifestraw, stora sjukvårdsväskan och lite andra småsaker. I övrigt så räknar jag med att jag ska ha sinnesnärvaro att ta på mig rätt kläder, packa de nödvändigaste kläderna och sovsäck. Allt jag tar med mig utöver det i lådan är bonus.

Utöver en brand så har jag svårt att se en situation där jag inte skulle ha 5 minuter till att packa, bara jag har allt samlat på en plats. En situation som innebär någon sorts samhällskollaps borde inte inträffa på ett sätt som inte ger ett utrymme på 5 minuter, eller är jag naiv?

Små steg åt gången

Kommentera

