Summering av 2016

Har just kommit tillbaka från en lång julledighet, från både jobb och bloggande. Lite koll har jag haft, men har mycket att läsa ikapp. Tänkte, som många andra, summera lite av mitt 2016.

Jag har ju inga stora förråd med mat eller vatten, men jag har ändå utökat mitt skafferi en del. Mycket mer strukturerat har jag sett till att det alltid finns minst en oöppnad förpackning av i princip allt utöver den förpackning som är öppnad. För vissa saker finns det många oöppnade i lager. Gällande mat så tror jag att vi utan större problem och ändå med viss variation skulle klara oss i 2-3 veckor utan att handla för 4 personer. Gällande vatten så har jag numera ca 8 liter i kylskåpet. Inte mycket, men med tanke på att vi nog enbart skulle behöva det till matlagning så tror jag att det räcker ett tag, men kanske inte 2-3 veckor. Att dricka finns det alltid ganska stora mängder läsk som vi alltid handlar när det är extrapris (vi dricker varken kaffe eller alkohol så detta är vår stora last). Mjölk finns också alltid hemma, minst 2 liter innan handling och mycket mer när det är nyhandlat. Det är laktosfri mjölk som kan förvaras i rumstemperatur och har lång hållbarhet. Jag skulle nog egentligen behöva göra ett vattentest liknande Par i Prepp, men har svårt att se att det skulle gå obemärkt förbi hemma.

För värme så har vi fortfarande en fotogenkamin. Jag har även under året köpt en fotogenlampa som ger en del värme. Ljus i alla möjliga olika varianter finns i ett allt större lager. Hela familjen har sovsäckar och under året så har vi även köpt en hel del ullunderställ och ullstrumpor som är bra för att hålla värmen. Fleecefiltar slinker det med någon mer då och då.

Matlagning har vi flera alternativ för. Grill, spritkök, gaskök och även en firebox (som bara kan användas ute i naturen). Vi har en inglasad balkong som med fördel kan användas för matlagning för att undvika rök inomhus. Den kan också användas som ett extra kylskåp vintertid vid ett ev strömavbrott t.ex.

På kunskapsfronten så har en hel del böcker köpts in, men jag har inte hunnit läsa så många av dem som jag hade tänkt. Praktisk kunskap har jag främst skaffat genom att jag fjällvandrat/klättrat upp på Kebnekaises topp i höstas. Mycket lärorikt framförallt om hur mycket jag klarar av och hur jag reagerar på sådana situationer.

Träningsmässigt så rullar det på. Jag har börjat så smått med MMA för att lära mig lite självförsvar. Anser att det är en ganska användbar kunskap. Stel som jag är så är det inte så lätt. Många blåmärken, men väldigt rolig träning.

När det gäller bostad så har inget överhuvudtaget hänt. Bor fortfarande kvar i lägenheten och det ser inte ut som att det kommer att förändras den närmaste tiden tyvärr.

Summeringen är att det trots allt hänt litegrann, men inte alls så mycket som jag skulle ha önskat.

 

Summering av 2016

Kommentera

