MMA – självförsvar

Ja, då har jag testat. Många blåmärken blev det – men det var kul! Mycket brottningsaktigt och hur man tar sig ur (bort) från motparten. Tränade på olika angreppssätt och ”om den gör såhär så kan du göra såhär”. Det kommer så småningom att bli även lite träning på sparkar och slag och hur man undviker dessa. Barn nr 2 var också nöjd så vi kommer att fortsätta. Jag ser många fördelar med denna träning (och jag vill starkt påpeka att det kommer bara att bli träning, inte tävling) och det är bla att vi lär oss att hantera ett ev överfall, lär oss att hålla oss lugna och inte få panik. Att det är kul och  jobbigt (bra konditionsträning) är även det en fördel eftersom det blir bra träning rent allmänt. Att man på köpet troligtvis även kommer att lära sig att slå tillbaks är kanske också en fördel, men jag tror faktiskt att flykt ofta är det bästa alternativet. Jag antar att det även skapar en viss trygghet när man vet att man kan försvara sig.

Jag tycker faktiskt att detta är bra prepp. Att lära sig att försvara sig och som inte kräver någon utrustning/redskap, dvs du har alltid kunskapen med dig. Sedan är det även bra prepp att hålla sig i form så träningen fyller två funktioner.

MMA – självförsvar

Kommentera

