Var kan vi bo?

Jag har länge sett det som en konflikt att jag skulle vilja bo ”på landet” men det jobb jag har (med den utbildning jag har) kommer alltid ligga i en stad. Visst har tankarna på att jobba på distans dykt upp, men det har alltid känts som att det inte är så accepterat att sitta hemma och jobba (trots att man oftast är mycket effektivare på sina 8 timmar hemifrån), även om det är tillåtet hos min arbetsgivare till viss del. Bland de många bloggar jag läser dök då helt plötsligt detta inlägg upp hos Bonde på riktigt och jag inser plötsligt att det nog bara är en tidsfråga. För visst låter det helt realistiskt det han skriver, att vi inte längre är beroende av storstaden, eftersom allt finns tillgängligt via datorn och internet. Det gäller bara att vi som människor ska mogna och acceptera detta och för vissa kommer det naturligtvis att ta lång tid att vänja sig. Jag känner nog att jag i princip redan är där, men inser att de flesta runt omkring mig har långt kvar. Jag sökte nytt jobb internt nyligen och det största hindret som de tog upp var att jag inte var villig att sitta i Stockholm och jobba. Det ställdes massor av frågor kring detta och jag försökte hävda att det inte var ett problem för mig, jag har inget behov av att sitta tillsammans med min avdelning som ändå inte skulle ha något med mina arbetsuppgifter att göra, det finns telefon, mail och skype, det skulle dessutom vara mer kostnadseffektivt att låta mig sitta kvar på mitt nuvarande kontor. Men icke! Att förklara att något inte är ett problem för någon som ser det som ett jätteproblem var en för svår uppgift för mig, men jag gissar att det bara är en tidsfråga innan fler inser att det inte är ett problem överhuvudtaget.

Nu till min poäng. Detta innebär att man kan söka jobb över hela Sverige, hela världen egentligen, och bosätta sig var man vill. Att bo där vänner och familj finns, eller där man helt enkelt trivs bäst. Att inte längre behöva bo där jobbet finns löser dessutom en del problem, bostadsbrist i storstäder tex. Att kunna bo precis var man vill (förutsatt att det finns en internetuppkoppling) bidrar säkert även positivt till folkhälsan, så i längden blir det en ekonomisk vinst på så många plan. Inser naturligtvis att alla jobb inte kan göras på distans, men de flesta kontorsbaserade jobb kan definitivt utnyttja tekniken och låta sina medarbetare sköta sina jobb utan att vara platsberoende. Känns lite bra på ett sätt att lag ligger lite före i tanken, nu behöver jag bara vänta på att alla andra ska komma ikapp 🙂

Var kan vi bo?

Kommentera

