Krig – hur då?

Funderar ibland över hur ett ev krig skulle se ut. Tror vi verkligen att ryssen skulle inleda med att storma in med stridsvagnar, soldater och dyl? I min värld känns det som ett väldigt omodernt sätt att föra krig på. Det är i dagens moderna värld så lätt att slå ut Sverige på mycket mer effektiva och mindre resurskrävande sätt. Några få personer skulle kunna slå ut all ström och kommunikation och då skulle vi sitta där allihopa som lätta mål, skulle nog inte ens kräva så speciellt många personer eller så väldigt mycket fantasi. Behöver inte vara ryssen heller, vad är det som säger att inte IS eller någon annan terrorgrupp skulle komma på iden att skicka oss tillbaka till stenåldern? Misstänker att väldigt många av ”vanligt folk” snabbt skulle hamna i kris och kanske tom inte överleva. Ge det två veckor och sedan rulla in med stridsvagnar (eller vad det nu kan vara) och motståndet på de flesta ställen, speciellt stora städer, skulle vara nästan obefintligt. Det lilla försvar vi har skulle troligtvis vara upptaget med att lösa problem med upplopp och dylikt och även om det skulle vara förberedda på anfall så har vi inte direkt ett försvar som storleksmässigt skulle kunna ha så mycket att sätta emot. Det mest skrämmande med denna tanke är att jag ibland inbillar mig att det redan händer, fast i lite mindre skala. Små eller lite större incidenter lite överallt. Träning ger färdighet….

Hur stor är risken/hotet då? Ja, Min tanke i en tanke har resonerat lite kring detta och det får mig inte direkt att känna mig tryggare. Jag gör vad jag kan gällande förberedelser i vår lägenhet men den börjar verkligen kännas som ett allt sämre val av boende och en förändring börjar kännas mer akut. Hemnet besöks ofta, men inte mycket dyker upp där. Alternativet att ta oss till mina föräldrar är mer realistiskt just nu och jag provade cykla dit i helgen. Tar ca en timme utan packning så det dubbla med fullastad cykel är nog ett realistiskt antagande om tidsåtgång. Finns några olika vägval men de tar ungefär lika lång tid allihop. Problemet kommer fortfarande vara att vi inte har massor med mat lagrat, men det problemet har vi vart vi än befinner oss och förutsättningarna hos mina föräldrar är ändå ganska bra för att kunna skaffa mat. Känns som att det viktigaste i utgångsläget just nu är att vi har en plan.

Krig – hur då?

En reaktion på ”Krig – hur då?

Kommentera

