Kebnekaise, del 1 – förberedelser

Vissa skulle nog säga att jag har förberett detta i ca 20 år. Jag har alltid varit fascinerad av fjällvärlden och dess natur och jag har velat fjällvandra länge, men min make har inte varit lika tänd på idén. Förrän förra sommaren. Jag mer eller mindre tvingade med honom på en dagstur och till sin förvåning (och min) tyckte han att det var riktigt mysigt. Jag högg naturligtvis som en kobra och gav honom väldigt fjällvandringsaktiga födelsedagspresenter inklusive en bok om att bestiga Kebnekaise. En utmaning, som att bestiga en topp, triggar igång lite hos min man och han var helt plötsligt med på planerna. Sedan dess har vi haft ca ett år på oss att inhandla utrustning och läsa på lite (mest jag). Kängor, kläder, tält, gasolkök och en massa annat har inhandlats. Vi har varit ute och ”tränat” och provsovit i tältet. Nu är det snart dags att åka upp till Kiruna och Nikkaluokta för att påbörja vårt äventyr. Våra förberedelser har sett lite olika ut.

MAT: Min man har inga problem med färdig vandringsmat som finns att köpa på Naturkompaniet eller andra sportaffärer så han har handlat 14 st påsar med lite olika maträtter. Jag är fruktansvärt kräsen och kan dessutom inte äta pasta så jag har satsat på hemmagjord vandringsmat. Inte så väldigt svårt faktiskt. Man kan ganska lätt torka köttfärs och kycklingfärs, krydda som man vill och föredrar och sedan förpacka torrt (jag vakuumförpackar). Hållbarheten är lång. Sedan kan man ta med sig färsen och det man ska äta till och värma genom att hälla på kokande vatten och låta det stå och svälla. Jag har gjort varianterna kycklingfärs som jag ska äta med snabbris och nötter, tacokryddad köttfärs som jag ska äta med små tortillabröd och vanlig köttfärs som jag ska äta med couscous. Tre olika rätter, minst 14 portioner, lunch och middag och vi räknar med att vara ute ca fem dagar. Utöver detta så behöver jag en lättare frukost trots att jag normalt inte äter frukost. När man går hela dagarna så behöver kroppen mer bränsle än normalt så jag har tänkt mig proteinpulver som jag gör en proteinshake av varje morgon, enkelt och snabbt. Mellanmål behövs också för att fylla på när man gör små vilopauser, där blir det nötter, lite proteinbars, nyponsoppa (pulver) och ev lite godis. När det gäller kryddor så har jag varit så kreativ att jag varje gång vi har ätit på ett ställe som har sådana där små påsar med salt och peppar har tagit med mig några hem, jag har nu en rejäl samling med framförallt salt i små portionspåsar som ska med. Vatten finns det på fjället så det behöver vi tack och lov inte bära med oss.

KLÄDER: Jag är väldigt förtjust i Fjällrävens kläder så det är vad jag främst investerat i. Fjällräven Vidda Pro byxor och en Fjällräven Keb jacka. Maken har Fjällräven Keb byxor och en jacka av märket Haglöfs. Kängorna är av märket Hanwag och vi är mycket nöjda med dessa. Ullunderställ, ullstrumpor, fleecetröja, mössa och lite annat har det också investerats i. Det gäller att ha bra funktionskläder som gör att man inte behöver ha så mycket kläder med, allt väger. Det mesta har man på sig när man går och utöver det så ska det helst vara så lite som möjligt. Jag vill även göra lite reklam för att många (alla?) Naturkompaniets butiker har en recycling avdelning där det säljs begagnade friluftskläder, med regelbundna besök där så kan man göra riktigt bra fynd.

UTRUSTNING: 3-mannatält från HelSport (Fjellheimen) som väger lite och har bra funktion. Ryggsäck, jag har en på 65 liter (Osprey) och maken en på 85 liter (Haglöfs). Sovsäckar hade vi sedan tidigare, Haglöfs tresäsong. Gasolkök från Primus, spider stove set. Sjukvårdsutrustning, kniv, ficklampa, matlagningsgrejor, karta, kompass, vattenflaska, powerbank och väldigt mycket annat. Det är en riktig utmaning att inte packa för mycket. Jag håller även på att leta runt efter en billig extramobil som jag kan sätta in ett kontantkort från Telia i, eftersom det är det enda som fungerar där enligt vad jag har hört. Vill gärna kunna skicka och ta emot något sms i alla fall.

Tanken var från början att vi skulle åka nattåg upp till Kiruna, men bekvämlighet och flexibilitet tog över så nu har vi bestämt oss för att åka bil istället. Vi har beräknat att vikten på ryggsäckarna kommer att hamna på lite över 15 kg på min och lite under 20 kg på makens. Vi får väl se om det går att snåla in lite till.

Jag har googlat runt och läst det mesta jag hittat på nätet om tips, reseberättelser, packlistor och annat nyttigt. En översiktlig planering är gjord, men vi kommer att vara väldigt flexibla och anpassa oss efter vädret.

Återkommer med fler delar om hur det gick där uppe och kanske lite utvärdering.

Annonser
Kebnekaise, del 1 – förberedelser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s