Orolig

Är det nu som SHTH? Kommer det att hända när som helst eller har det redan hänt? Folk verkar ha blivit helt tokiga – kastar sten på räddningspersonal. De som kommer för att hjälpa ska inte behöva utsättas för sådant, de ska vara fredade i alla lägen. Och detta händer i Sverige! Hur många hade trott det för några år sedan. Nu bor jag långt från dessa idiotier, men vem vet när och hur det sprider sig? I tidningarna börjar detta bli vardagsmat – det är verkligen ett oroande tecken tycker jag. Att inte ens tidningarna anser att det är ”stora” nyheter.

I Europa sker det terrordåd med bombningar, skjutningar och andra attacker – inte så väldigt långt från Sverige. Vi har varit förskonade, men hur länge? I Turkiet verkar allt ha spårat ur, eller har bara allt kommit upp till ytan? Det händer mycket och det händer nära.

Jag är inte en sådan person som är duktig på att läsa och sätta mig in i politik, omvärldsproblem, konflikter och liknande. Jag ”tittar på ytan” och försöker så gott jag kan använda sunt förnuft och källkritik. Största anledningen till att jag skaffade twitter var för att ett lite mer nyanserat nyhetsflöde, visst skrivs det allt möjligt där men jag försöker läsa med kritiska ögon. Utan att ens vara särskilt insatt så ser jag att det eskalerar, i princip överallt. Eller är det bara så att vi får reda på allt nu, som vi inte fick reda på förr? Att det är kaos i Europa oroar, att det börjar kännas som krigszon i vissa delar av Sverige oroar ännu mer. Men jag ser inte folk runt omkring mig vara oroliga – varför? Visst tycker de att det är otäckt och hemsk det som händer, men sedan går de vidare med att pyssla med sitt. Är folk så duktiga på att vägra ta in vad som faktiskt sker, eller är det jag som är nojjig och överreagerar. Jag får stöd för min oro på tex twitter, men det är från människor som jag egentligen inte känner. De delar min oro, men vad är det som säger att vi inte är lika nojjiga och paranoida allihop?

Vad ska man göra? Jag ser till att kontantreserven är påfylld, mat finns hemma, kunskapen fylls på och avvaktar. Knuten i magen finns där och jag behandlar den med förberedelser.

 

Orolig

Kommentera

