Så många val…

Jag är egentligen ganska klar över hur jag vill bo – men man får ju inte alltid som man vill. Ibland, eller egentligen oftast, så måste man kompromissa. Jag vill helst ha min gård, lite lagom utanför stan, med lite mark, mm. Letar och letar men hittar inget som passar och som dessutom maken kan tänka sig att bo i. Så nu börjar jag leta kompromisser, men hur mycket ska man kompromissa och vad ska man prioritera? Jag tittar ganska mycket efter en sommarstuga, vilket skulle kunna vara en tänkbar kompromiss, men de jag hittar ligger ganska ”fel”. En stuga i fjällen kanske skulle vara lättare att locka maken med och i ett scenario med stora klimatförändringar så tror jag att norra delarna av Sverige har förutsättningar att klara sig ganska bra. Att vi skulle kunna vara där och ”ha semester” både vintertid och sommartid är även ett plus.

Ett annat alternativ som jag överväger är att helt enkelt ha is i magen och bosätta mig i mina föräldrars hus när de inte kommer att orka bo kvar där. Problemet med det alternativet är att det är en ganska stor kompromiss. Ligger i ett litet samhälle, har väldigt lite tomt (> 1 000 kvm) och är ett kedjehus. Beroende av kommunalt vatten och allt sådant. Inte direkt det jag har tänkt men det positiva är att huset är betalt så vi skulle bo väldigt billigt. Det jag kan göra för att få det mer som jag vill ha det är att sätta in en kakelugn eller dylikt så är förutsättningarna för värme och enklare matlagningsmöjligheter fixade. Lite odling finns det möjlighet till, men inte i närheten av någon självförsörjning. Potatis odlas där redan i dagsläget och det kanske skulle täcka 1/3 årsbehov för vår del. I ett extremt läge så skulle det nog gå att ha höns och kanske t.o.m. kaniner i mycket liten skala (skulle inte kännas OK under ”normala” omständigheter). Det är även nära till relativt bra fiskevatten, gångavstånd ca 2 km. Garage och ett hyfsat stort förråd finns. Huset skulle alltså passa om jag bara tänker mig scenariot ”sämre tider”, men skulle nog inte vara så lämpligt vid någon större katastrof. Å andra sidan så är det ett mycket bättre alternativ än det vi har i dagsläget. Huset är redan i dag vårt (mitt) tänkta BOL. Att bo så billigt skulle även öppna upp för andra möjligheter och alternativ. Att anpassa huset så långt det går, komplettera med en sommarstuga/fjällstuga, köpa på sig ett lager med förnödenheter, ……..

Just nu känns det som att jag nog helt enkelt får hålla alla dörrar öppna och (utan panik) kolla upp alla alternativ. Det ena behöver egentligen inte utesluta det andra. Det viktigaste är nog att jag slutar att känna stress över min boendesituation, för om jag är ärlig mot mig själv och tänker efter lite så har jag lösningar på plats redan nu (även om de inte ser ut precis som jag vill). Det största stressmomentet som är kvar är att vi har ganska mycket lån på lägenheten.

Hur tänker ni andra som inte har hittat det ”perfekta” boendet? Hur mycket kompromissar ni? Vad är viktigast för er att prioritera?

 

Så många val…

Kommentera

