Mil Tec Assault Pac 50 l

Köpte för en tid sedan en ny ryggsäck, en Mil Tec Assault Pac 50 l. Har nu använt den ett tag och tänkte därför utvärdera lite.

Först och främst så ersatte ryggsäcken min tidigare väska som var en 60 l väska från Stadium som även kunde bäras som ryggsäck. I princip ett enda stort jättefack. Där hade jag dagligen mina träningskläder, jobbdator, edc, matlåda och annat – i en enda stor röra. Med ryggsäcken så har jag en lite mindre väska, fler fack så att det blir lite ordning och den är lite bekvämare att bära.

Gällande ordning så har ryggsäcken ett stort fack som går att öppna helt, lite som en resväska. Väldigt praktiskt för mina träningsgrejor som i princip fyller hela facket. Allt får plats och det är lätt att packa i/ packa ur. I det lite mindre facket (som fortfarande är ”fullstort”) har jag jobbdator och lite andra jobbgrejor. Här får även matlådan plats. Skönt att ha detta avskilt från träningsgrejorna. Sedan har ryggsäcken två mindre ytterfack på framsidan. I det ena, lite större, har jag min EDC och det andra är för det mesta tomt. Det finns även några småfack på insidan av de större facken. När jag åker på jobbresor så har jag tänkt att ryggsäcken får ersätta resväska och då packar jag vanliga kläder i det stora facket (istället för träningskläder) och i det lilla facket på framsidan packar jag lite ätbart för resan som då blir lättåtkomligt. På baksidan av ryggsäcken finns ett platt fack, vet inte vad det egentligen är till för men där har jag lagt lite utskrivna kartor. Kommer nog även att komplettera med en telefonlista med viktiga nummer. Pappersförvaring helt enkelt.

När det kommer till bekväm att bära så är det naturligtvis skillnad på en riktig ryggsäck och en vanlig väska som går att bära som ryggsäck, som jag hade tidigare. Självklart är den inte lika bekväm som min vandringsryggsäck, men det hade jag inte heller förväntat mig, det är lixom två olika saker. Tror ändå att det skulle gå att gå väldigt långt med denna utan att den blev speciellt obekväm. Ventilationen på ryggen är väl inte den bästa, men det är det å andra sidan inte på de flesta andra ryggsäckar heller. Lite svettigt får man stå ut med när det är varmt ute. ”Bärhandtaget” som är längst upp på ryggsäcken är väldigt praktiskt när man ska flytta runt den fullpackade ryggsäcken och det känns väldigt rejält.

Måste säga att jag är mycket nöjd med köpet och att den är väldigt användbar. För att den inte ska ge ett så överdrivet taktiskt intryck så har jag köpt en svart ryggsäck, då ser den ganska vanlig ut för de flesta. Att ”vanligt” folk ska uppfatta att det är en militär variant av ryggsäck tror jag är lite överdrivet tankesätt, jag använder min dagligen på jobbet och ingen har reflekterat över något sådant – antingen vet man att det är så eller så tänker man nog inte på det överhuvudtaget. Det jag saknar är ett sidofack för vattenflaska. Det som gick att köpa till och fästa i mollesystemet såg så klumpigt ut att jag valde att inte köpa det, men jag saknar ett sådant fack och får leta vidare efter något alternativ. Rejäla kompressionsremmar har den också så om den inte är fullpackad så kan man dra ihop den så att den blir mycket plattare, väldigt flexibel med andra ord. Priset var 399 kr och det gör den väldigt prisvärd i mitt tycke. Hållbarheten återstår att se, men den känns rejäl.

 

 

 

 

Mil Tec Assault Pac 50 l

En reaktion på ”Mil Tec Assault Pac 50 l

  1. notango skriver:

    Svårt att hitta en diskret, prisvärd och bekväm rygga som dessutom skall rymma ett mindre mob-förråd.
    Jag har avslappnat letat i flera år och gav mig slutligen in i det riktiga materialist-träsket och köpte en 5.11 rush 24. Inte helt diskret för en invigd, men det är ganska lätt att hänga på diverse färgglada prylar (Pokémon mjukisar, klistermärken etc) när jag har den till vardags i Urban miljö.
    Men jag tror inte gemene man observerar eller förstår vad som faktiskt finns den 🙂

    Värde för mig, värdelöst för dom flesta andra i vardagen.

    Den fungerar toppen i träningssyfte också, jag brukar ha 10 ibland 15kg i den när jag tränar (mtb, vandring i skogsbackar/berg)
    Det enda jag saknar är en midjerem…

    Som sagt… Svårt att hitta den perfekta ryggan som passar att ha med sig överallt

    Liked by 1 person

Kommentera

