Vad finns i framtiden?

Läste ett inlägg på David Jonstads blogg, som är ett utdrag ur hans bok Jordad – Enklare liv i kollapsens skugga (måste läsa hela snart). Kan bara konstatera att det sätter igång en hel del tankar om vad som är kvalitet i livet. Utvecklingen kraschar i ena änden (vård, omsorg, klimat/miljö, mm) och skenar i den andra (teknik, prylhets, status, politik, mm) – någonstans och på något sätt måste detta lösas. Jag har egentligen ingen önskan att under normala omständigheter leva helt och hållet av vad jorden ger – men jag skulle vilja bo så att det var möjligt utifall det skulle behövas. Det var inte direkt rolig läsning, men nyttig och intressant. Att vi skulle gå tillbaka till att leva som vi gjorde för 100 år sedan kommer nog aldrig att hända, men att den (tekniska) utveckling som sker saktar in eller väljer en lite annorlunda väg ser jag som fullt möjlig, till viss del sker det nog redan idag. Att avskaffa ”ekorrhjulet” och göra det möjligt för de människor som vill att kunna växla ned och leva ett enklare liv med större andel självförsörjning och viss teknik som stödjer detta ser jag inte som en helt omöjlig utveckling. Att klara sig ekonomiskt på väsentligt mindre arbetstid och mer fritid till att kunna ägna sig åt annat ser ut att kunna ligga i vår framtid. Det finns kurser/utbildningar, det skrivs reportage och böcker, mm som alla pekar mot att människor väljer en mer hållbar och ekologisk framtid. Gäller naturligtvis inte alla, inte ens majoriteten, men den där lilla klicken med ”udda” människor växer sig allt större. Preppingrörelsen är bara en del av detta, miljörörelsen kanske har en större andel?

Hur som helst så känns det tryggt med denna utveckling. Desto mer utbredd den blir, desto fler lösningar kommer det att finnas för de som väljer detta sätt att leva. Om det sedan blir att bygga sitt hus inuti ett växthus och skapa ett eget ekosystem, att bo i ekokollektiv i hus på hjul, att flytta ut på landet och bli helt självförsörjande eller bara små steg att bara välja ekologiskt/KRAVmärkt spelar ingen större roll för min del – bara att man väljer att gå ett eller flera steg närmare ett hållbart leverne underlättar för alla. Det kommer alltid att finnas folk som drivs av uppfinnarlust och entreprenörskap, det gäller bara att styra in dem på rätt väg. Stora bolag som styr och bestämmer över vad vi ”behöver” och vad vi vill ha tror jag kommer att försvinna. Jag tror på de enskilda individerna som lyckas hitta något som förenklar livet för den enskilda människan. Att nå ut till ”alla” är numera relativt enkelt och i princip gratis. Sociala medier finns överallt. Bra idéer och bra produkter kommer att marknadsföras av sina användare till obefintlig kostnad – bara det finns efterfrågan. Det gäller bara att vi visar att det finns efterfrågan. Vem av oss går idag bara in på en affär och ber personalen rekommendera vad som är bäst? Går vi ens in i en affär? Tror de flesta av oss söker på nätet efter omdömen och recensioner, frågar på forum, frågar bekanta (alla vänner på Facebook) och köper sedan det som man upplevde att det var det bästa valet, troligtvis på nätet.

Jag har förhoppningen att en dag hitta mitt hus eller min gård som jag vill flytta till och då hoppas jag att det finns många lösningar på de ev problem som kan uppstå som inte är beroende av att en massa andra system ska fungera. Friheten att själv kunna välja vilken nivå jag vill ha på min levnadsstandard, och möjligheten att kunna anpassa den utifrån hur verkligheten ser ut och förändras.

 

Vad finns i framtiden?

Kommentera

