Sommarstuga?

Jag är egentligen väldigt inställd på att leta efter ett nytt permanentboende som uppfyller alla mina krav, problemet är att det inte finns så mycket att välja på och maken tycker inte riktigt lika som mig. Börjar fundera på att göra en kompromiss, åtminstone för tillfället. Kanske ska titta efter en billig sommarstuga istället. Problemet där är att jag skulle vilja ha nästan samma (slutliga) krav även där och till ett mycket lägre pris. En sommarstuga som jag (vi) ska kunna ha råd med får nog inte kosta mer än ca 200 000 kr. Sedan tillkommer naturligtvis löpande kostnader för att rusta och göra om lite, men det innebär fortfarande en mycket billig sommarstuga som det inte direkt finns ett stort utbud av inom ett lämpligt avstånd från där vi bor. Hur långt är förresten ett ”lämpligt avstånd”? Vad är ett rimligt avstånd till en BOL? Kunna ta sig dit per cykel på en dag? Eller på två? Hur lång tid får det ta att ta sig dit till fots? Jag har inte riktigt tänkt igenom detta tidigare och har svårt att sätta ned foten på någon särskild gräns. Kanske helt enkelt får ta och göra bedömningen den dag jag hittar något som i övrigt känns rätt.

Vad vill jag ha då? Ganska stor tomt så att det går att odla och ha mindre djurhållning om det skulle behövas. Egen mark – inte arrende. Egen brunn. Jordkällare. Närhet till fiskevatten. Avskilt. Själva stugan vet jag inte riktigt var jag ska dra gränsen, det är ju stor skillnad mellan permanentboende och sommarstuga. En liten stuga som vi kan fixa till allt eftersom, det gör inget om det är lite att göra på den. En stuga som redan från början uppfyller alla mina önskemål finns nog inte, och definitivt inte till det pris som jag har tänkt mig. Kanske skulle jag även kunna bygga en ny stuga på samma tomt som senare blir ”huvudbyggnad”. Då kommer det förstås in en massa regler om bygglov och tillstånd. Känns ändå som en viktigt del att det ska finnas (platsmässigt) möjligheter att bygga fler byggnader på tomten, ifall det skulle behövas. Fördelen med en sommarstuga istället för ett permanentboende är att det nog skulle vara väldigt lärorikt eftersom det känns mer OK att testa sig fram på en billig sommarstuga än ett (dyrare) permanentboende. Jag vill ha solpaneler och vindsnurra för elförsörjning så det kan aldrig bli något stort projekt rent kvadratmetermässigt.

Jag får fortsätta att surfa runt på Hemnet i hopp om att hitta något lockande i rätt prisklass.

Sommarstuga?

Kommentera

