Naturen rensar ur…

Jag har alltid, ända sedan jag var liten, ansett att naturkatastrofer, epidemier av dödliga sjukdomar och annat elände är naturens eget sätt att rensa ut på vår jord. Naturens eget självförsvar liksom. Väldigt filosofiskt och utan någon som helst vetenskaplig grund. När jag ser tillbaka på den senaste tidens (natur)händelser så tror jag fortfarande att jag har rätt. Vad det exakt skulle bero på överlåter jag till andra som är mycket mer kompetenta att ha åsikter om, jag tittar bara på resultatet och drar mina egna slutsatser. Att naturkatastrofer som jordbävningar, översvämningar och annat extremväder numera blivit vardagsmat måste ju bero på något. Att vi definitivt håller på att bli för många människor tror jag de flesta på något plan skulle hålla med om, även om det inte är en speciellt rolig insikt. Problemet – för naturen – är att vi är väldigt bra på att överleva och skydda oss från de katastrofer som vi utsätts för. Visst dör det fruktansvärt många i en del av de katastrofer som sker, men på det stora hela så blir vi bättre och bättre på att förutsäga, skydda oss och överleva dem. I min filosofiska värld så kommer det att innebära större och mer oförutsägbara katastrofer i framtiden, för jag tror inte att detta kommer att sluta förrän vi har en hållbar balans igen. Att vi människor sedan ”hjälper till” genom ”utveckling” och diverse olika beslut, det ena dummare än det andra, gör att jag tror att vi mer eller mindre kommer att utrota oss själva i framtiden.

Trots detta så har jag ett visst hopp om framtiden. Ett hopp som innebär att man måste anpassa sig till den verklighet som jag tror, på ett sätt eller ett annat, kommer att komma. En återgång till ett enklare sätt att leva och som på något sätt innebär att vi kommer att vara färre. Jag tror också att vi här i norden har lite bättre förutsättningar att klara oss ganska bra från det mesta som naturen kan hitta på. Mitt mål är att mer och mer gå över till att endast vara beroende av sådant som finns eller kan tillverkas här där jag är, men inte nödvändigtvis endast av mig. Svensktillverkat, närproducerat, osv när det gäller mat, material, drivmedel och annat. Lätt till en början, men svårt att få med allt. Viktigast tycker jag är att vi uppmuntrar och stödjer inhemsk produktion så att vi får ha den kvar. En stor del självförsörjning är min långsiktiga målsättning som jag hoppas kunna uppnå.

Vad vi människor kan ställa till med däremot, det tror jag inte att vi kan skydda oss från – bara hoppas på det bästa. Här ser jag ekonomisk kollaps, terrordåd, krig, slut på naturresurser, stängda gränser och annat elände som risker som jag helt enkelt inte kan påverka utan bara acceptera och hoppas att mina förberedelser räcker om jag lever.

 

Naturen rensar ur…

Kommentera

