Den där obehagliga känslan i maggropen…

….den börjar bli väldigt påtaglig nu. Tänker jag tillbaka (och det behöver inte vara så särskilt långt tillbaka) så har det hänt väldigt mycket senaste tiden. Störningar i samhället av olika slag. Master saboteras, system som krånglar på oförklarliga sätt, oroligheter av diverse slag, osv. T.o.m. min make reagerar (vilket i och för sig är positivt) och jag känner mer och mer att jag gör helt rätt som preppar, men oro för att jag preppar på fel sätt och på fel nivå. Återigen inser jag att vi bor helt fel. Även maken har lite smått hängt på när lag föreslår att vi ska flytta till hus och det känns bra, även om vi inte direkt har tänkt oss samma typ av hus. Hemnet är numera daglig läsning.

Idag har betalsystemen krånglat och jag känner att jag kanske ska utöka min ”kontantprepp”. Jag har alltid 200 – 400 kr med mig i min mobilplånbok – men helt ärligt, hur långt räcker det? Det räcker inte ens till vår vanliga veckohandling som oftast hamnar på 600 – 1000 kr, ibland mer om det behövs fyllas på lite extra. Hemma kan man ju ha ett större kontantförråd, men det gör lixom ingen nytta när man står där i matkön och kortet inte fungerar. Nä, ska nog fördubbla beloppet i plånboken så att jag åtminstone täcker upp en veckohandling.

I övrigt då? Ja, vår ev planerade utlandssemester är vi inte längre så sugna på. Hade tänkt att åka till solen sent i höst, men det känns inte alls som en bra ide. Vi har sparat länge för den semestern så det känns lite ledsamt, men det känns samtidigt som att vi skulle ha svårt att njuta av semestern när man tycker att flygplatser är ett av de sämsta ställen man kan vistas på just nu. Vi avvaktar med att boka något. Tur att vi ska semestra i fjällen och fjällvandra i år i alla fall – där känns det tryggt.

Den där obehagliga känslan i maggropen…

Kommentera

