Vad saknas i preppen?

Om jag nu bortser från att jag egentligen vill bo någon annan stans på ett helt annat sätt och med helt andra förutsättningar och möjligheter och utgår från min nuvarande situation där jag bor i en lägenhet så är det faktiskt inte så väldigt mycket.

Mat ser jag löpande till att ha så det skulle räcka till fyra personer i 2-3 veckor. Jag brukar tänka att två veckor är max, men man vet ju aldrig. Efter två veckor är det inte realistiskt att kunna stanna kvar i lägenheten om det inte går att fylla på förråden. När vi måste ge oss av så räknar jag inte med att vi kan ta bilen så några stora mängder kommer vi inte att kunna ta med oss. Det jag saknar är främst ett bättre sätt att lagra vatten lite osynligt. 4 – 4,5 liter i kylskåpet och 2 liter i frysen är vad vi har just nu och det är en brist, även om det främst skulle användas till matlagning och inte till att dricka (där har vi annat). Funderar på 2 litersdunkar som kan förvaras i frysen, borde vara ganska smidigt platsmässigt och de kan användas som rejäla kylklampar på sommarens utflykter.

Utrustning kan man ju ha hur mycket som helst, men om jag ska fokusera på vad jag verkligen tror skulle komma till användning så finns det några saker. En Muurikka, som kan användas för att steka på grillen eller vid öppen eld. En liten och bra yxa och en hopfällbar såg, lite verktyg är aldrig fel. En tarp som jag kan använda som extratak eller istället för tält om det skulle behövas ute i naturen.

I klädväg så kan jag inte direkt påstå att jag behöver något, men jag har en långsiktig plan att byta ut det mesta till rejäla, hållbara och funktionella kläder. Jag kommer att satsa mycket på ull och funktionskläder. I skoväg kommer jag att försöka växla över till rejäla och hållbara skor typ vandringskängor, bra walkingskor och andra hållbara modeller. Dyrt till en början, men å andra sidan kommer det att vara kläder som håller i många, många år.

Kunskap och erfarenhet är nog där jag kan utöka min prepp mest. Läsa böcker, gå kurser och annat. Jag har länge varit sugen att gå en överlevnadskurs och kanske nästa år blir det dags. Utöver min tur till Kebnekaise senare i år så vill jag fortsätta med sådana äventyr för att få mer erfarenhet. Sjukvård är ett område där jag brister i kunskap och skulle behöva lära mig mycket mer. Funderar på någon kurs hos överlevnadssällskapet för att få testa praktiskt och under enkla förhållanden.

Så sammanfattningsvis: Mer vatten, en Muurikka, en yxa, en hopfällbar såg, en tarp, ett hållbarare klädförråd och mer kunskap och erfarenhet. Bara att sätta igång 🙂

Vad saknas i preppen?

Kommentera

