Vem ingår i den inre kretsen?

Har dragits med en förkylning nu i evigheter känns det som. Den drar energi och ork ur kroppen och den är många lugna hemmakvällar i soffan – vilket ger mig tid att fundera (för) mycket över allt möjligt, mest runt släkt, föräldrar och sådant av olika anledningar.

Jag är av den åsikten att jag aldrig skulle ”överge” mina föräldrar om något hände. Jag har även en till person i samma ålder som mina föräldrar (runt 80) som inte ens är släkt, men som alltid har funnits i mitt liv och är en mycket viktig person för mig. Han bor visserligen just nu ganska långt bort, men det kan ev förändras. Jag funderar mycket kring sk generationsboende och tror att det är något som jag skulle vilja ha om jag nu får tag i rätt hus/gård och får med mig maken på samma tanke. Hur mina föräldrar tänker kring detta har jag ingen aning om, vi har aldrig någonsin diskuterat detta och det blir svårt att ta upp diskussionen så länge jag inte har ett konkret boende där det skulle vara möjligt. Makens föräldrar då undrar ni kanske? Man har ju liksom inte plats för hur många som helst, åtminstone inte under normala omständigheter. Svärfar gick bort för ganska länge sedan och svärmor är inte så gammal och väldigt pigg. Jag skulle inte alls ha något emot att även hon ingick i mitt generationsboende men vet att hon inte är intresserad (diskussionen har faktiskt i ett teoretiskt sammanhang kommit upp). Nu är jag heller inte så orolig för svärmor än så länge och åldersskillnaden mellan henne och mina föräldrar är 15 år så när hon är så gammal att hon anser att hon inte klarar sig själv längre pga ålder så tror jag att mina föräldrar har gått bort. Jag vet ingen som har ett generationsboende och min spontana gissning är att mina barn absolut inte skulle vara intresserade. Det är ett gammaldags sätt att tänka men när jag ser på äldreomsorgen hur den ser ut idag så har jag absolut ingen lust att placera mina kära där. Problemet för min del är att dessa tankar är stressande eftersom jag idag inte är i närheten av att ha denna möjlighet samtidigt som jag inser att behovet kan uppstå väldigt snabbt. Helst skulle jag vilja ha denna möjlighet nu medans de fortfarande är friska och kan njuta av att ha barn och barnbarn nära, men det kommer troligtvis inte att hända nu. Att hitta ett boende där detta är möjligt samt där det även ges möjlighet till en hög grad av självförsörjning är mitt främsta preppmål och det känns lite frustrerande att det troligtvis ligger så långt bort.

Hur resonerar ni kring era föräldrar? Hur stor är er krets av självklara personer som ingår i er prepp? Pratar ni med dem om att de ska komma till er (eller att ni hämtar dem) om något händer? I min preppkrets ingår då 3 st som är över 80 år, jag själv och min make samt mina två barn som är runt 20 år. Lite övervikt på hög ålder och en viss risk att mina barn väljer ett annat alternativ som de kanske tycker är bättre (även om jag inte tror det). Jag har egentligen inte diskuterat det med någon av personerna, men jag tror ändå att det skulle vara naturligt för dem att vända sig till mig om det hände något. Så mycket enklare det skulle vara om jag hade min gård…………

Självklart inser jag att det beror ju på vad som händer. I värsta fall kanske man inte kan får kontakt med någon och än mindre ta sig någonstans för att samla ihop alla, men för det scenariot kan man inte planera sådana här saker.

 

Vem ingår i den inre kretsen?

2 reaktioner på ”Vem ingår i den inre kretsen?

  1. Vi har en stuga ett par km från vårt ordinarie hus, som räcker till oss våra barn och äldste sonens sambo. I närheten av den (300m) har min mor en sommarstuga dit hon skulle ta sig. Dessutom bor svärmor några hundra meter bort med sin man. Alla tre ställena har egna brunnar, eldstäder och odlingsmark. Så jag känner mig ganska lugn när det gäller den närmaste kretsen och det är jäkligt skönt!!

    Liked by 1 person

Kommentera

