Pass it forvard #prepperSE

Vet att många är lite hemliga med sitt preppande, men hur resonerar man kring att ”föra budskapet vidare”? Även för sitt eget preppandes skull så är det positivt att få fler att tänka till, även om det bara är ett litet, litet steg. Allt man gör som påverkar andra att bli lite mer förberedda gör att allas våra förutsättningar blir bättre när det väl händer något. Jag uppmuntrar mina barn att träna, den ena fokuserar mest på styrketräning och den andra tycker att det är roligare att följa med mig i skogen – huvudsaken att de rör på sig och har en kropp som klarar av en del fysiska utmaningar. Jag är även ganska nöjd med att den ena vill bli polis och den andra vill gå Grundläggande Militärutbildning (GMU) vilket skulle innebära att de båda får mycket användbara utbildningar. Jag försöker att förse dem med ett bra grundtänk utan att propagera alltför mycket.  Jag släpar med min make på fjällvandring, utöver att vi båda tränar ganska mycket och allsidigt i vanliga fall. Han har även ett jobb som gör att han är relativt förberedd på det mesta trots att han inte har något preppintresse. Jag passar på att diskutera med mina kollegor runt fikabordet om preppingfrågor utan att skylta med riktigt hur mycket jag själv preppar – väcker deras nyfikenhet och får dem att tänka till åtminstone lite. Mina vänner har sedan länge insett att jag oftast har med mig det mesta, på gott och ont för ofta så blir effekten att de struntar i att ta med sig för jag har ju….. men diskussionen dyker upp och det tar jag vara på. Mina föräldrar är jag inte så orolig för, eller rättare sagt – de är på en viss nivå eftersom de tillhör en äldre generation och att få dem att göra något mer ser jag som ett omöjligt uppdrag. Jag har även räknat med att ta hand om dem om det händer något. Att skriva på denna blogg är också ett sätt att göra andra medvetna, även om alla som läser preppingbloggar mest hör till ”gruppen för inbördes beundran” och därmed redan är väldigt medvetna.

Så alla ni som läser detta – gör en insats och se till att vi blir fler. Tror att de flesta av oss faktiskt redan gör det, men alla bäckar små….

Pass it forvard #prepperSE

Kommentera

