Hygienprepp

Hygien är ganska viktig vid en ev krissituation. Jag handlar flytande tvål i femlitersdunkar, på så sätt så finns det alltid mycket hemma. Om det inte finns tillgång till vatten så prioriterar jag inte att sköta underlivshygienen med drickbart vatten, utan då finns det våtservetter på lager. Dessa kommer även till användning när vi fjällvandrar så de roteras i viss mån. Vad gäller hårtvätt så är resten av familjen väldigt korthåriga så deras hårhygien blir relativt enkel och för min del som är långhårig så får jag i värsta fall kapa av allt. I en långvarig krissituation där inga möjligheter till normal hårtvätt finns så ser jag inte det som ett lyckat alternativ att behålla hårsvallet. Kortklippt = lite vatten, lite schampo (eller tvål), lite mer vatten och sedan färdig. Tvättlappar finns alltid hemma eftersom vi brukar använda sådana till att putsa fönster och speglar. Soppåsar och sopsäckar för att klara toabesök utan vatten finns också alltid 3 – 4 rullar av vardera. Handsprit har vi också alltid några flaskor hemma (badrumsskåpen, handväskan, ryggsäcken). För ”den veckan i månaden” så har jag menskopp som är den effektivaste och enklaste lösningen som jag har hittat på det problemet.

Viktigast är att inse att man inte kommer att kunna ha samma nivå på hygienen som man har i normala fall. Att vara ute i skog och mark och öva på lite primitivare hygienförhållanden ser jag som mycket nyttigt.

Jag preppar för att kunna stanna i lägenheten i upp till två veckor, kanske tre i extrema fall. Längre är inte realistiskt. Efter det är det dags att ge sig av någon annan stans och då finns det inte möjlighet att ta med sig några stora lager.

Hygienprepp

Kommentera

