På resande fot

I perioder så reser jag mycket i mitt jobb, mest tåg men även flyg, buss, taxi och bil. Det bästa med att resa är att få chansen att träffa människor som man aldrig skulle ha träffat annars. Tex hamna bredvid någon på tåget som visar sig vara en mycket intressant person. Spontana möten med andra människor som man egentligen inte har så mycket gemensamt med kan utmynna i de mest intressanta diskussioner, kring allt möjligt. Älskar att få nörda ned mig i något väldigt smalt ämne med någon person som är väldigt kunnig på just det området. Det vidgar mina vyer. I mitt arbete träffar jag mycket folk, men oftast så är de ganska lika mig eller så ges det inget tillfälle till att spåra ur kring något annat ämne. De bästa mötena sker oftast just på resan. Det behöver inte ens vara en diskussion, vissa personer är intressanta bara att lyssna på när de berättar om något som är väldigt speciellt i just deras liv.

Träffade en äldre kvinna en gång när vi var på väg till Rom. Hon var pensionär och reste ensam, det var roligast enligt henne för då träffar man så mycket nya bekantskaper. Hon hade varit i Rom några gånger och för oss var det första gången. Hon tipsade om en massa sevärdheter och matställen som vi kunde prova (vilket vi även gjorde). Träffade även en yngre kille som jobbade i IT branschen en gång på ett tåg. Några timmars samtal kring sociala medier och hur man ska tänka kring dessa satte fart på en hel del funderingar hos mig. Har även mött en herre som pratade sig varm om bredband och den nya digitala tekniken och alla förutsättningar den ger. Har egentligen massor av exempel. Jag har aldrig (vad jag vet) träffat någon prepper, det skulle annars ha varit riktigt intressant. Man känner inte varandra men skulle kunna diskutera både det ena och det andra. Fördelen med dessa slumpvisa möten är att man faktiskt inte behöver avslöja så mycket om sig själv om man inte vill. Man kommer troligtvis aldrig att träffas igen.

Om jag skulle ha turen att träffa någon ”likasinnad” någon gång på ett tåg eller flyg eller annat så tror jag att jag skulle vara lite försiktig med att benämna mig själv prepper, men väldigt gärna diskutera själva ämnet. Brukar försöka slänga ut lite trevare när jag träffar andra, men än så länge är det ingen som nappat. Skulle ni kunna tänka er att prata om ämnet med en okänd men intresserad person som ni just träffat? Träffade i och för sig en idag som kallade sig för prepper, men hans ”definition” av det var att han hade en ficklampa och tre burkar ravioli hemma i lägenheten så det kändes inte som att vi hade samma syn på prepping direkt…..

På resande fot

Kommentera

