Passivhus – passivboende

Läste för en tid sedan ett gästinlägg på Cornucopias blogg om strömavbrott och passivhus.

Kändes som att detta var ett väldigt bra alternativ om/när jag äntligen köper ett hus/gård. Det innebär att man kan klara av att hålla ganska många kvadratmeter tillräckligt varmt för att kunna bo kvar om elen försvinner en tid. Jag vill gärna ha ett boende där det i en krissituation även finns plats för mina barn och deras ev familjer, mina föräldrar och ev annan släkt. Inte ett jättehus, men plats att tränga ihop sig om det skulle behövas.

Letade runt lite mer på nätet och hittade en sida som handlade mycket om hur man rustar ett hus till att bli ett passivhus (mer eller mindre), Villa Kyoto.

Att bygga ett nytt hus kommer inte att bli aktuellt, men att rusta ett gammalt, befintligt låter väldigt lockande. Att knappt behöva ett uppvärmningssystem i ett hus är ju verkligen prepping. Att jag sedan väldigt gärna vill ha en kakelugn eller liknande ställer till det på så sätt att jag inte kan rusta så att det blir 100% passivhus eftersom det då blir för varmt, men det väljer jag ju själv samt att det kanske inte ens är möjligt utifrån de förutsättningar som finns för det hus jag i framtiden skaffar.

I min värld har jag även utökat begreppet till att mera omfatta passivboende och har därför letat efter fler kompletterande lösningar för att mitt ”beroende” ska vara mer passivt.

Har hittat en toalettlösning som låter väldigt lockande om det skulle gå att installera – CompostEra mulltoa. Hittade även artikel om toan på Kloka Hem. Tömning vart 40:e år känns som en bra och hållbar lösning. Kräver ingen el så den fungerar oberoende av elavbrott.

Eget vatten i brunn står naturligtvis väldigt högt på önskelistan. Helst ska det gå att få upp med handkraft om det behövs.

Att ha ett boende som fungerar i princip helt off grid om det skulle behövas är en väldigt praktisk lösning. Att ha el framdraget som extra lyx, men inte vara beroende. Mitt mål med ett framtida boende är att om något händer så ska vardagen kunna rulla på ungefär som vanligt. Internet, TV, mobiler och liknande kan man ju faktiskt klara sig helt utmärkt utan.

Passivhus – passivboende

Kommentera

