Prepp – hönskunskaper

Jag predikar mycket för kunskap som prepp. Vare sig det är teoretiska eller praktiska så gör jag vad jag kan just här och nu. Jag försöker läsa på och samla på mig fakta, tips och kunskap om sådant som jag tror kan bli användbart. Med jämna mellanrum så repeterar jag dessutom dessa kunskaper, eftersom så mycket ännu bara är teori och det lätt glöms bort. Detta har jag roat mig med att repetera i helgen. 🙂

 

Här är grunderna i min hönsprepp:

 

Vanliga hönsraser har oftast en produktiv värpperiod på 4-5 år. En höna värper ca 150-200 ägg per (produktivt) år. Positivt om hönan får ruva fram en kull kycklingar om året. Ruvningen tar ca 21 dagar. Vid ca 25 vuxna individer börjar revirbildande, vilket innebär att detta är ett vanligt maxtak för en flock.

Foder: Höns är allätare. Matrester funkar bra, utom rå potatis. Grönt, insekter, kryp sommartid. Vete eller majs vintertid. Blomman från solros är något som kan sparas och ges som tillskott och även lite stimulans. Maskar kan man odla i komposten så att de även kan ges vintertid. Krossade ärtor. Proteinrikt foder stimulerar värpningen. En del sparar även kvistar och annat som främst fyller en funktion att sysselsätta och stimulera lite under vintern när de mest vistas inomhus pga kylan. Kycklingar äter kokt ägg (speciellt äggulan), kokt bulgur. Vatten ska naturligtvis alltid finnas.

Hönshus/hönsgård: Ett uthus kan lätt göras om eller ett enklare nybygge. Utrymmet bör ligga kring minst ½ kvm per höna. Hönshuset måste vara torrt, dragfritt och frostfritt. Möjlighet till daglig utevistelse, helst kunna gå ut och in själva. Även här finns riktmåttet på minst ½ kvm per höna. Hönsgård/rastgård eller springa fritt på gården beror på hur förutsättningarna ser ut. Desto större område de har att röra sig på, desto mer mat hittar de själva.

 

Utöver detta finns massor av individuella förutsättningar och preferenser. Mina dokument kring hönshållning innehåller mycket mer, men jag har försökt att bara ta upp det som är ”fakta” och inte är andras erfarenheter och åsikter.  Jag samlar hela tiden på mig mer teoretisk kunskap, gärna även andras kommentarer om sina erfarenheter, mm tills jag kan prova själv.

Prepp – hönskunskaper

Kommentera

