När jag reser med tåg

Att åka tåg när jag åker på jobbresor är väldigt bekvämt, jag kan jobba på tåget och det är som regel lugnt och skönt. Nackdelen är att det ofta är förseningar (mer regel än undantag). Oftast inga jätteförseningar, men ändå…….. Detta gör att min packning naturligtvis är anpassad efter detta, för här pratar vi ju ändå om väldigt troliga scenarier. Matsäck är alltid med, vatten, läsk, bars, nötter och någon frukt. Kläder efter väder, på vintern packar jag med mycket extra kläder (varma). Detta med att resa ”lätt” funkar definitivt inte. Tittar lite avundsjukt på kollegor som i princip bara slängt ned en tandborste och ett ombyte underkläder i handväskan när vi ska vara borta bara någon natt, men tänker samtidigt att de nog inte tycker att det är så praktiskt om det skulle hända något. Eftersom förseningar är så vanliga så har jag faktiskt fått många av mina kollegor att tänka lika som mig och de  flesta har numera alltid matsäck med sig. Har fått höra mer än en gång att ”Tack och lov att du tjatat för annars hade jag fått vara hungrig”. Mycket av grunderna i prepping är ju faktiskt bara sunt förnuft.

 

Jag har aldrig råkat ut för att tåget blivit stående mitt i ingenstans i flera timmar men man hör ju ändå att det händer med jämna mellanrum så det är definitivt något jag packar för varje gång jag åker tåg.

 

När jag reser med tåg

2 reaktioner på ”När jag reser med tåg

  1. Jag har gett upp om att resa ”lätt” och kör det ”tunga artilleriet”. Har faktiskt blivit stående i några timmar i väntan på ersättningsbussar, men vi hade fortfarande el då vi stod inne på en mindre station i Värmland och väntade. Andra köpte pizza från ortens pizzeria, men jag hade redan med mig min mat 😉

    Liked by 1 person

    1. Tunga artilleriet här med! Batterypack är ett måste. Fastnar man inne på en station så går ju det mesta att lösa, men farhågan är ju att bli stående mitt ute i ingenstans i timmar utan el – inte kul varken på sommaren eller vintern. Som sagt, mat och vatten för ”överlevnad” i 24 timmar är alltid med. Att man hinner med att handla i tågets kiosk/restaurang kan man inte räkna med.

      Liked by 1 person

Kommentera

