Självförsörjande….

Det är ett begrepp som kan tolkas lite olika. Stor skillnad på vad man menar i olika sammanhang. När man inte pratar om helt självförsörjande, vilket troligtvis betyder ungefär lika för alla, så varierar det nog vad man menar. En vanlig radhusfamilj kanske säger sig vara självförsörjande på potatis (dvs de odlar så att de aldrig behöver köpa potatis) men de köper ris och pasta. Det är en sorts självförsörjning. En annan kanske menar att den har ersatt ris och pasta med potatis och odlar hela årsbehovet själv, det är också självförsörjning. Alla behov är väldigt individuella och därför är det svårt att jämföra med varandra. Vad som är ett årsbehov för en person kan vara mycket mer eller mycket mindre för en annan person.

 

Någonstans har jag en önskan att på sikt bli delvis självförsörjande på vissa delar, oavsett hur samhället och världen utvecklar sig. Jag letar information, jag frågar andra och jag läser om hur andra har gjort, men i slutändan måste jag använda mitt sunda förnuft och räkna om det till mitt behov. För att återgå till potatis som exempel så äter vi vuxna i min familj lågkolhydratkost, vilket innebär att vi inte äter så mycket kolhydrater men inte utesluter det helt. Om jag minns rätt från min barndom när mina föräldrar hobbyodlade potatis så blir det runt 3 – 5 större potatisar på en planta samt lite småpotatisar. Om det stämmer så räcker en planta till en middag till min familj. Skulle vi välja att äta potatis varje dag så är mitt årsbehov runt 400 plantor (vill ha lite till lunch ibland också) till hela familjen. Nu skulle jag ju inte vilja äta potatis varje dag om jag inte måste, så mitt egentliga behov för att bli självförsörjande ligger nog snarare runt 80 – 100 plantor. Ägg finns det också en önskan att bli självförsörjande på. Läst mig till att en ”normalhöna” värper runt 150-200 ägg per år. 3-4 höns per person täcker då årsbehovet under normala omständigheter för oss. Då finns det även utrymme för att varje höna även kan få en kull kycklingar minst en gång per år som ger kött och lite nya höns. Inspirerad av Urvaken så har jag även tittat lite på kaniner. Ett bra komplement till kycklingkött. Beroende på ras så ger de olika mycket kött. Detta är något som jag har tänkt att grotta in mig i mer, men jag följer tillsvidare Urvakens inlägg runt detta med stort intresse. Div grönsaker, rotfrukter, bär och frukt kan också odlas med bra resultat.

 

Att vara delvis självförsörjande innebär för min del en viss beredskap på att bli helt självförsörjande. Att ha en pågående och fungerande ”produktion” som kan växlas upp vid behov. Att ha testat sig fram med att odla olika saker så att jag vet hur det fungerar. Att lära sig att lagra och förvara så att allt håller sig fräscht hela året.

 

Längtar till den dag jag får prova mina teorier i verkligheten, för det är ju först då som jag vet på riktigt vad som fungerar. Hoppas bara att jag får tillfälle att prova dem i lugn och ro utan någon krissituation som tvingar fram förhastade beslut.

Självförsörjande….

Kommentera

