Boktips eller helt enkelt ”Vad tyckte jag”

Antagligen är det ingen prepperintresserad som har missat Lars Wilderängs böcker, så att kalla det tips är nog att ta i. Mer lite berätta vad jag tyckte och vad det satte igång för tankeverksamhet.

 

Midvintermörker och Midsommargryning: Lite svårläst i början för mig som inte har någon militär bakgrund, men det var efter ett tag inga större problem att bara acceptera att jag inte riktigt visste vad det var för fordon eller flygplan. Det väsentliga var den fruktansvärda känslan av ett helt realistiskt scenario. Jag plöjde igenom båda böckerna med en obehaglig knut i magen. Är det verkligen så enkelt? Går det verkligen så fort? Jag frågade runt lite bland bekanta och kollegor och kunde bara konstatera att det nog är så enkelt…. Dessa böcker var verkligen vad som fick mig att växla upp mitt preppertänk ett antal nivåer. Författarmässigt märks det att det är hans första böcker, språket är ganska ”rakt på” men det funkar definitivt i denna typ av berättelse.

 

Stjärnklart och Stjärnfall: Att kastas tillbaka till tiden innan all teknik fanns. Tänkvärt och lämnar mig med en hel del att fundera över. Fungerar/reagerar verkligen folk på detta sätt? Vissa karaktärer är så dumma att man inte tror att det är sant, och tyvärr är det nog bara att inse att det finns folk som skulle bli så dumma. Att man får följa flera väldigt olika personer tycker jag är bokens stora styrka, det ger olika perspektiv på samma grundproblem. Det mest realistiska i bok 1 är nog att alla skulle ha väldigt svårt att greppa att ingen kommer och hjälper dem och att man måste lösa situationen själv. Även om just det som händer i boken är väldigt långsökt så är grundhandlingen, att ”något” händer och konsekvenserna blir vad som beskrivs, inte så väldigt långsökt. Den fick mig att tänka till och tänka efter – vad kan hända och hur klarar jag av det på bästa sätt?  Vad har jag för kunskaper som är till någon nytta om tekniken försvinner? Längtar efter del 3! Att bokserien dessutom troligtvis kommer att bli TV-serie ser jag fram emot. Möjligheterna att ”bygga ut” handlingen är enorm, vilket skulle kunna innebära att serien kan gå många säsonger om den görs bra.

 

Gemensamt för alla böckerna är nog att vi är väldigt beroende av vår kommunikation. Vad händer när vi inte kan stämma av verkligheten med vad som skrivs på Facebook? Har det verkligen hänt om vi inte kan läsa om det på sociala medier? Litar vi på vad vi ser och vad som sker omkring oss, eller måste någon bekräfta vad som händer och tala om för oss vad vi ska göra? Jag inbillar mig att jag är en sådan person som reagerar och agerar utifrån vad jag ser, men vad vet jag? Jag har aldrig råkat ut för något krisscenario. Inser även att min troligtvis största (förutsebara) brist skulle vara att jag faktiskt litar på folk och tror gott om de flesta. Varför skulle inte alla vilja hjälpa till och se till att allt blir så bra som möjligt? Inser att det är väldigt naivt. Böckerna har i alla fall, genom deras handling och beskrivning av olika scenarion, till stor del format hur jag ser på min egen prepping. De har fått mig att tänka till och utvärdera vad jag tycker är viktigt, vad jag tror kommer att fungera och vad jag behöver göra för att ta mig dit jag vill.

 

Böckerna går att köpa bla genom författarens hemsida Cornucopia .

 

 

Boktips eller helt enkelt ”Vad tyckte jag”

Kommentera

